Ett tips när man får ben eller skal över från någon middag är att koka ner det till fond eller buljong! 

Jag försöker att leva efter att ta till vara på så mycket som möjligt i köket för att slippa allt svinn. Därför efter jag till exempel ätit skaldjur eller helstekt kyckling brukar jag ta till vara på skalen eller benen för att koka ner det så man kan ta till vara på alla smaker som fortfarande sitter kvar i resterna. 

Så fort jag får ben/skal över tar jag fram en stor kastrull och häller i lite fett, när fettet slutat bubbla häll i lite lökar eller rotfrukter av vad du har hemma, till exempel morötter eller lök, man kan även köra i lite tomatpuré om man vill ha det! (Du kan även skippa grönsakerna om du vill det, men de ger en fylligare smak!) släng sedan i benen/skalen och fräs en stund för att verkligen få fram smakerna. Häll sedan på rikligt med vatten och låt koka ca 30-40 min beroende på hur mycket vatten man hade i. 

Desto längre det kokar desto mer smak får man ut i buljongen, tänk på att inte stormkoka! Sila sedan buljongerna och låt den reduceras ytterligare till önskad fasthet, om du vill ha en buljong behövs det inte särskilt länge till, men om du vill göra en fast fond enligt bilden så ska den reduceras tills den i princip är i fast tillstånd! Häll sedan över i en förslutbar behållare! 
(null)