Det kanske är lite tidigt att börja ta upp julbord men jag måste verkligen tipsa om Buhres julbord! Buhres är en restaurang med fokus på fisk och skaldjur och ligger i den mysiga hamnen i Kivik. Jag besökte Buhres förra julen och verkligen älskade det! Ett trevligt men lite otraditionellt julbord!
 
Vi startade med sillen, vilket fanns i ett stort antal inläggningar, från vanlig senapssill till lite ovanligare sorter. Man kunde även hitta sillatårta, gubbröra, rödbetssallad och ägghalvor. 
Sedan gick vi vidare till nästa rum där det fanns ett stort antal olika sorters fisk, mestadels olika tillagningar av lax så som olika gravningar, rullader, rökningar, griljeringar, wellington, patéer och mycket mer!
 
Dem hade även olika sallader däribland olika sjögrässallader vilket jag tyckte var väldigt spännande och roligt att få smaka, då man inte annars äter detta särskilt ofta. Dem hade även paj, rökt makrill, pilgrimsmussler och en carpaccio. Men det jag blev mest chockad över att se var att de hade rökt ål, jag älskar verkligen smaken av rökt ål men bestämde mig för att inte ta av denna, detta på grund av det akut hotade läget för den europesika ålen.
 
 
Efter den stora buffén med fisken gick vi på skaldjuren, där fanns krabba, en saffrans- och fänkålskokta havskräftor, vanliga havskräftor, vanliga räkor och rökta räkor. Till detta fanns både en vanlig ailoi och en saffrans aioli vilket passade utmärkt till skaldjuren. 
 
 
Sedan kom vi till det varma där vi hittade en skaldjursbisque varpå flertalet olika gratinerade blåmusslor, torskköttbullar, laxprinskorvar, Janssons frestelse och vin- eller grädd- och saffranskokta musslor. 
Innan efterätten så stannade vi på ostbordet där de hade brie, två olika sorters blåmögelost, en cumminost, västerbottenost, kittost och cheddar. Till detta fanns olika sorters bröd, kex, olika syltar och frukt. 
 
 
Dessertbordet var något av de största jag skådat med såklart ris á la Malta, pepparkakor, pannacotta, rocky road, olika sorters tryfflar, wienernougat, biscotti, brownies, godis och mycket mer! 
 
 
Maten var mycket god och det var en väldigt trevlig atmosfär i restaurangen och det var verkligen lugnt och skönt att sitta och blicka ut över havet samt trevlig personal.
 
Något jag tyckrte var lite mindre bra var att man såg att de hade återanvänt sina dryckesmenyer av papper då det var mat på dessa från tidigare gäster. Vi satt ävem vid ett stort fönster med en balkong previs utanför där det låg en död fågel som förmodligen hade legat där väldigt länge så man började se skelett, vilket var lite osmakligt att behöva kolla på när man satt och åt. I helhet en mycket trevlig upplevelse vilket jag skulle rekommendera andra att gå på, speciellt om man är trött på det vanliga julbordet.